Искам да попитам какви са ви мненията по въпроса, в ТК вписва ли се кода от НКПД? Аз винаги го вписвам, но колкото повече въртя назад ТК, които имам при мен, виждам че никой колега не го е нанасял. Тук пишете да е в скоби, имам една книжка на Труд и право, където също пише, че шифров номер на професията се има предвид кода от НКПД. Чета мнения на хората в одит-а, които май не го нанасят... в крайна сметка трябва ли, не трябва ли? Има ли въобще значение този код?

Това оправдание няма да Ви свърши работа при една проверка от Инспекцията по труда. Вие сте длъжни да му я изисквате писмено, ако той не я предостави :) Иначе не може да докажете, че сте я изисквали. Ако след писмената Ви покана да предостави книжката си работникът / служителят не я е предоставил, тогава вече имате оправдание при една съответна проверка. Иначе отговорността си остава Ваша.
Добре така не се ли получава двойни осигуровки за ЗО - хем като пенсионер, хем като СОЛ пенсионер?
Прочетохте ли някоя от вече съществуващите теми!? Класът начислявате върху  стажове на същата и признатите според вътрешните си правила сродни професии. Според синдикатите и правните науки няма нормативен документ със действие назад във времето и би следвало да се вземе целият придобит общ  стаж до влизане на наредбата в сила, но министър Масларова е подписала друго указание и сега въпросът е доста коментарен... Най-добре е да имате вътрешни правила, на които да се базирате.
Във вътрешните правила за работната заплата е написано, че ще се признава клас 0.6 % след навършване на 1 година трудов стаж. Но наскоро имахме проверка от Инспекцията по труда и са ми написали като предписание да напиша в правилата, че се признава и класа върху същата или сходна професия при предишни работодатели. Мен това ме обърква и затова помолих за помощ.
Здравейте! 
Знам, че начисляването на класа за прослужено време започва, след като лицето придобие 1 година трудов стаж при съответния работодател. Но ме интересува длъжен ли е работодателя да признава и начислява клас и върху трудов стаж, придобит при предходни работодатели за същата или сходна професия. И ако е длъжен, моля да ми посочите нормативния акт, в който се казва, че е длъжен. Предварително благодаря!
Благодаря Ви! Моята програма не го позволява. Тоест тя прави справка, но я прави за всеки Доставчик или Клиент ред по ред ( тоест всички фактури и съпровождащи ги документи) и справката става 30 листа. Предполагам, че те искат нещо обобщено като сума за сметките Доставчици и Клиенти.
Здравейте, колеги! Знам, че въпроса ми е малко глупав, но съм нова и не знам все още много неща. Фирмата, на която съм счетоводител иска да тегли кредит. От банката ми искат разбивка на вземанията и задълженията. Някой правил ли е такава разбивка и какво точно да им включа там? Има ли някаква готова бланка за тази разбивка?
До където решите до там, не сте длъжна да му направите годишното приключване - все пак срокът е до 30 април, а вие вече няма да работите там най-вероятно :) А за неизплащането - отивате в ИТ, подавате жалба и те назначават проверка. Доказва се, че не ви е изплатил заплатите за еди - какъв си период и те го задължават да ги изплати - иначе ще му тръснат една глоба. :) Е, няма да вземете това, което бихте взели по принцип, ако си работехте там, но поне официалната заплата, на която ви осигурява ще получите, освен, ако не ви осигурява на реалната заплата. Тогава ще си получите всичко :)
Ужасно е с тези работодатели. Като чуят отпуска и все едно ще им вземат цялото богатство, ако се наложи да ги изплатят. Ако не искате да ощетите хората, отзад в книжката не им пишете, че са изплатени, а на заповедите нека се подпишат, но да впишат ръчно, че не са им изплатени неизползваните дни за платен годишен отпуск. И нека го напишат и на двата екземпляра /този за фирмата и този за тях/. Така един ден като се наложи да си ги търсят да имат доказателство, но трябва и да не им се вписват във ведомостите. Така няма да има ощетени, но пък вие ще си навлечете неприятности с вашия шеф!!! Труден избор - сблъсквала съм се многократно с това и обикновено аз го отнасях :)
Ами той, ако си отчита СИРВ например на 6 месеца, може да си изравнява работните дни и така няма да излиза в извънреден труд. Тоест, ако фирмата приеме със Заповед, че ще се отчита на 6 месеца, може в някой от месеците да надвишава работните дни за месеца, но в следващият пък да работи по-малко и така да изравни и няма да е в извънреден труд. Например в м.01. има 22 р.дни х 8 часа = 176 часа и лицето Х е работило 190 часа, но в м.02 има 20 р.дни х 8 часа = 160 часа и лицето Х е работило 146 часа и като направите изравняване ще видите, че няма извънреден труд. Работни часове за м.01 и 02 общо 336 часа и лицето е работило общо за м.01 и 02  - 336 часа. Така, че няма извънред труд в случая и така може да се изравнява максимум до 6 месеца. А относно това дали е необходимо да се вписва в трудовият му договор, че ще работи при СИРВ - да, необходимо е при положение, че лицето от самото начало при постъпване на работа ще работи на смени по график. Ако лицето  е назначено в началото с нормално работно време - тоест 5 дневна работна седмица , 40 работни часа, я в последствие е преминало на СИРВ по график на смени, тогава е необходимо да се пусне и едно допълнително споразумение. Все пак лицето може и да не е съгласно да работи така. А заповед има - да. Но то по принцип, ако всички работници / служители работят така - повече от 5 дни, заповед най-вероятно вече е пусната за всички работници и служители. Ако касае само това лице пак се пуска заповед, но само за съответното лице, която може да бъде съпроводена с едно допълнително споразумение към договора. Поне аз като съм била на проверки в ИТ са ми искали точно такива допълнителни споразумения за преминаване от 5 дневна към работа на смени по график.
Здравейте! Аз имам следният въпрос: Управител на ЕООД, пенсионер с ТЕЛК 70%, без ДУ. Внасям си само здравно и си подавам декларация за него, но лицето не е подавало Декларация за самоосигуряващо се лице. Това проблем ли е?
Просто е важно да си спазвате междуседмичните почивки :) и всичко ще ви е ок. Но трябва да се опомене в трудовият му договор или с едно допълнително споразумение, че лицето ХХХ минава към сумирано изчисляване на работното време. Освен това трябва да имате и заповед на какъв период ще се отчита това сумирано работно време - максимума е 6 месеца. Има си тънкости, но е възможно вие да си ги знаете тези неща.
Малко е късничко и явно повечето са на топло под юргана ;) , но утре съм сигурна, че и още някой може да изкаже мнение и тогава ще си прецените.
Според мен начислявате си сумата за наема за м.12 в м.12, а в м.01 осчетоводявате изплащането. Не виждам защо да начислявате данък за период, за който не удържате такъв. В м. януари си начислявате вече сумата за наема за м.01 и тук вече имате удържан данък, тоест ще си начислите сумата за м.01 заедно с данъка за м.01. и в м.02 /ако тогава го плащате наема/ си осчетоводявате плащането. Това е мое мнение, не ангажирам никой с него.
През 4-то тримесечие ЮЛ не удържа данък върху наема!
Благодаря за съдействието. Обадих се в НАП и ми казаха, че трябва да подам декларация Ок5, но ще има санкция за ненавременното подаване. В същото време няколко колеги счетоводители ми казаха, че са имали същите случаи и от НАП са ги върнали и са им казали, че не трябва такава декларация и че нямало как системата да отбележи, че лицето иска "само здравно" да се осигурява. ТО и в самата бланка наистина няма къде да се отбележи, че иска само здравно да се осигурява. Друга колежка пък каза, че са я накарали на ръка да дописва "само здравно" и са й дали входящ номер, но пак й казали, че няма как да го въведат този текст " само здравно" в системата им, но за нейно успокоение и дали някакво входящо номерче. Да ви кажа съвсем се обърках.
Тоест трябва да отида на място в НАП по регистрация на фирмата и няма да мога да го направя по интернет чрез електронен подпис. Ами има ли глоби затова, че съм изпуснала срока?
Приемам забележката! Все пак явно съм изпуснала срока. Самото регистриране може ли да стане сега и по и интернет?
Благодаря! За регистрацията на СОЛ в НАП някъде май прочетох, че се прави в 7 дневен срок, но така и не ми стана ясно от коя дата: от датата на регистрация ли, от датата на започване на дейността ли / в смисъл, от както започва да има касов оборот фирмата/ или от някаква друга дата. Фирмата е регистрирана на 17.09.2013 г, започва да има касов оборот на 22.11.2013 г, регисрирана е по ДДС на 28.11.2013г. Може би съм изпуснала срока. Ако някой знае нека помогне.
Здравейте!
Става въпрос за фирма ЕООД. Собственикът е пенсионер и е с ТЕЛК 71%. В същото време в учредителният акт от Търговския регистър е споменато, че той е и управител без да е упоменато възнаграждение. Въпросът ми е следният: Какви осигуровки трябва да му внасям? Според мен щом няма възнаграждение, би трябвало да го осигурявам върху 420 лв. и тъй като е пенсионер само здравно. Не знам дали разсъждавам правилно. Моля за помощ от някой, който е запознат с подобни случаи. Спешно ми е, че наближава датата за подаване на Д1 и Д6. Предварително благодаря!